Ile będzie kosztować przejazd autostradą? Sprawdź CENY dla poszczególnych kategorii pojazdów
Wejdź poniżej w galerię:
Drożej za przejazd autostradą A4 Katowice - Kraków
Stalexport Autostrada Małopolska zamierza od wakacji, konkretnie od 4 lipca 2022 roku, ponieść stawki opłat za przejazd płatnym odcinkiem autostrady A4 między Katowicami i Krakowem. I tak nie jest już tu tanio, bo to jeden z najdroższych odcinków płatnych autostrad w Polsce. Samochody kategorii pierwszej czyli osobowe i motocykle płacą za przejechanie 60 kilometrów od bramek w Mysłowicach do krakowskich Balic – 12 złotych w jedną stronę. To 24 złote, gdy wracamy tą samą trasą. Przejazd jest tańszy, gdy zamiast płatności na bramce kartą lub gotówką – opłacimy przejazd aplikacją dla płatności automatycznych. Wtedy przejazd w obie strony to koszt 18 złotych.
Zgodnie z wnioskiem złożonym do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad i teraz, po podwyżce planowane jest utrzymanie rabatu dla kierowców samochodów osobowych, korzystających z płatności automatycznych w wysokości 6 zł za przejazd całym płatnym odcinkiem.
Dlaczego wzrosną opłaty za przejazd A4?
Dlaczego opłaty mają wzrosnąć? Koncesjonariusz argumentuje to ogólnym wzrostem cen.
– Do zmiany stawek za przejazd zmusza nas wzrost kosztów utrzymania autostrady i prowadzenia inwestycji, związany m.in. z szybko rosnącymi w ostatnim czasie cenami usług, materiałów budowlanych czy nośników energii – mówi Rafał Czechowski, rzecznik Stalexport Autostrada Małopolska S.A.
Taniej jest korzystać z płatności automatycznych, zamiast płacić na bramkach
Jak dowodzi Rafał Czechowski, kierowcom opłaca się korzystać z płatności automatycznych, bo to oznacza dla nich realne oszczędności.
– Trzy złote rabatu na każdej bramce, to w sytuacji codziennych dojazdów, np. do pracy, oszczędność 240 zł w skali miesiąca, a w perspektywie roku to już blisko 3 tys. zł – kwota w dobie przyspieszającej inflacji nie bez znaczenia dla domowego budżetu. Wystarczy zainstalować w telefonie jedną z bezpłatnych aplikacji bądź zamówić urządzenie A4Go do elektronicznego poboru opłat – mówi Rafał Czechowski, rzecznik prasowy SAM SA.
GDDKiA jest przeciwna podwyżkom opłat za przejazd płatną A4
Co na temat podwyżek sądzi GDDKiA, która opiniuje wnioski koncesjonariuszy dotyczące podwyżek?
- Nie mogę się jeszcze odnieść do tego konkretnego wniosku, gdyż jest on jeszcze bardzo świeży, ale co do zasady, nie pochwalamy podwyżek opłat za przejazd płatnymi odcinkami autostrad w Polsce. Każda taka podwyżka może zniechęcać kierowców np. samochodów ciężkich, do omijania bezpiecznych z zasady autostrad i korzystania z alternatywnych dróg lokalnych. Wiadomo, że takie przeniesienie ruchu na te drogi wiąże się z większym zagrożeniem bezpieczeństwa, a to nie może się spotkać z naszą akceptacją – powiedział nam Szymon Piechowiak, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Warto jednak wiedzieć, że w myśl przepisów opinia GDDKiA nie jest wiążąca dla koncesjonariusza. Prawo do podwyższenia opłaty za przejazd autostradą płatną wynika zwykle z umowy koncesyjnej. GDDKiA nie ma uprawnień do wpływania na decyzje związane ze zmianami stawek opłat, jeżeli są one zgodne z postanowieniami tej umowy. Może jedynie opiniować te decyzje. W ciągu ostatnich lat wszystkie podwyżki opłat za przejazd koncesyjnymi odcinkami autostrad A4 czy A2 spotykały się z negatywną opinią GDDKiA.
Ile będzie kosztować przejazd autostradą? Sprawdź CENY dla poszczególnych kategorii pojazdów
Wejdź poniżej w galerię:
Co zrobić, by po podwyżce płacić mniej za przejazd A4?
By przejazdy były tańsze nie należy opłacać ich gotówką czy kartą na bramkach, a robić to przy pomocy automatycznych metod poboru opłat.
Do tej pory zarządca koncesyjnego odcinka A4 wydał blisko 50 tysięcy urządzeń do elektronicznego poboru opłat A4Go i odnotował ponad 1,1 mln zarejestrowanych użytkowników videotollingu. Udział płatności automatycznych w transakcjach na bramkach wynosi już 40 proc. i systematycznie rośnie. Według koncesjonariusza, przejazdy automatyczne są nie tylko sprawniejsze, m.in. dzięki osobnym, szybkim pomarańczowym pasom, ale też w przypadku samochodów osobowych tańsze, bo premiowane obecnie 25 proc. rabatem.
To pierwsza autostrada wybudowana w partnerstwie publiczno-prywatnym
Stalexport Autostrada Małopolska S.A. zarządza 60-kilometrowym odcinkiem autostrady A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem. Jest to pierwsza tego typu droga w Polsce, wybudowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, na bazie drogi powstałej w latach 70. i 80. Stalexport Autostrada Małopolska S.A. uzyskała koncesję na jej przystosowanie do wymogów autostrady płatnej oraz eksploatację w 1997 roku. Wymagało to licznych inwestycji. Wszystkie projekty inwestycyjne, a także bieżące utrzymanie pasa drogowego finansowane są z przychodów z tytułu poboru opłat za przejazd odcinkiem koncesyjnym oraz kredytów pozyskanych z międzynarodowego konsorcjum bankowego.
Projekt realizowany przez Stalexport Autostrada Małopolska S.A., w odróżnieniu od innych koncesji na zarządzanie autostradami płatnymi, nie obciąża Skarbu Państwa żadnymi zobowiązaniami. Spółka nie korzysta z żadnych dotacji, czy też gwarancji Skarbu Państwa.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?