Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kiedy pociągiem do Pyrzowic? PKP PLK ma plan. Remont ma ruszyć w przyszłym roku

Tomasz Szymczyk
Tomasz Szymczyk
W przyszłym roku ma być ogłoszony przetarg na odbudowę i remont torów z Zawiercia do Tarnowskich Gór, co zapewni dojazd do lotniska w Pyrzowicach, ale będzie też ważne dla ruchu towarowego. Połączenie ma ruszyć w 2022 roku. PKP PLK planuje, że maksymalna prędkość dla pociągów pasażerskich na tym odcinku wyniesie 140 kilometrów na godzinę, a dla towarowych - 80 kilometrów na godzinę.

Tory z Zawiercia do Tarnowskich Gór ułożono w latach 1937-42. Połączenia pasażerskie funkcjonowały tam do połowy lat 70. Dziś tylko z Zawiercia do Siewierza jeżdżą pociągi towarowe, zaś od Mierzęcic do TarnowskichGór nie ma już nawet torów. To właśnie tędy za cztery lata jeździć mają pociągi łączące najważniejsze miasta Śląska i Zagłębia z lotniskiem. Oczywiście, po remoncie i elektryfikacji linii.

- Chcemy, żeby linia była zmodernizowana do odpowiednich standardów. Myślę, że mieszkańcy oczekują tego, żeby została jak najszybciej uruchomiona - mówi wojewoda Jarosław Wieczorek.

Projekt związany z remontem i odbudową infrastruktury kolejowej między Zawierciem a Tarnowskimi Górami wart jest 600 mln zł, z czego 503 mln zł to dofinansowanie. - Złożyliśmy wniosek w lipcu 2017 roku. Wszystkie kwestie formalne trwały rok. Żeby nie tracić czasu, wybraliśmy już wykonawcę dokumentacji, która jest w tej chwili realizowana - zaznacza Helmut Klabis, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Częstochowie. Jak dodaje, kolejarze spotykają się też z samorządowcami i współpracują z drogowcami, bo przy odbudowie linii konieczna będzie chociażby budowa wiaduktu nad autostradą A1 czy DW 913. Remont ma być prowadzony najpierw z Tarnowskich Gór do Siewierza, a potem na pozostałym odcinku tak, by zapewnić obsługę kopalni dolomitów w Siewierzu. PKPPLK chce bowiem, by linię wykorzystywali również przewoźnicy towarowi.

- Linia z Zawiercia do Tarnowskich Gór to najkrótsze połączenie dwóch stacji rozrządowych w Łazach i Tarnowskich Górach. Teraz jeździmy przez Częstochowę lub Katowice. W pobliżujest też szeroki tor w Sławkowie - zaznacza Helmut Klabis i dodaje, że mijanki na linii mają mieć długość 750 metrów, co pozwoli prowadzić tędy ruch ciężkich składów towarowych.

Zarządca sieci planuje też prace na linii z Chorzowa Batorego do Tarnowskich Gór. Po uruchomieniu linii pociągi mają jeździć w ruchu okrężnym: z Katowic przez Bytom do Pyrzowic, a potem przez Sosnowiec znów do Katowic lub na odwrót. Składy dla zaoszczędzenia czasu ma-ją omijać Zawiercie łącznicą z Łaz i zatrzymywać się na nowym przystanku Zawiercie Kądzielów. Na linii powstanie także LCS w Siewierzu, który będzie zarządzał ruchem na całym odcinku.

PKP PLK chce w marcu 2019 roku ogłosić przetarg już na prace budowlane, tak aby jesienią podpisać umowę. Plan jest taki, by prace zakończyć do połowy 2022 roku, chociaż spółka chciałaby, żeby już w rozkładzie jazdy obowiązującym od grudnia 2021 roku linia była czynna. Po remoncie czas przejazdu z Katowic na lotnisko ma wynieść przez Tarnowskie Góry 45 minut, a przez Sosnowiec 55 minut.

Paweł Wojda, dyrektor MPL Pyrzowice tłumaczy, że połączenie kolejowe jest rekomendowane dla lotnisk, które rocznie obsługują 2 mln pasażerów. Tymczasem nasze zbliża się już do 5 mln.

- Transport kolejowy będzie wielkim ułatwieniem dla pasażerów, którzy korzystają z naszego lotniska. Na pewno będzie też mile widziany przez kilka tysięcy naszych pracowników - mówi i dodaje, że koleją ma być też znów transportowane na lotnisko paliwo.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na myslowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto